Introduksjon

Kjære lærer for 5.- 7.trinn! 

Dette er en del av et sett undervisningsressurser som introduserer måling og målenheter for elevene. Opplegget kan brukes som et flerfaglig prosjekt, gjennomgang fra start til slutt eller deles opp i ulike bolker etter eget ønske.

Måleusikkerhet – introduksjon og oppgaver

I grunnskolen er ikke temaet måleusikkerhet så kjent, men har likevel betydning i fag som matematikk og naturfag. Når elevene utfører eksperimenter eller målinger, er det viktig å forstå at resultatene ikke alltid er nøyaktige. Ulike faktorer som menneskelige feil, instrumentfeil eller ytre forstyrrelser kan påvirke resultatene. Å lære om måleusikkerhet hjelper elevene med å reflektere, utforske, lære om sannsynlighet og løse problemer.

Læreplan

Kompetansemål

Opplegget går i dybden på temaet måleusikkerhet. Det er bevisst å bruke ulike undervisningsmetoder for å heve forståelsen innen dette temaet.

Her er det nevnt noen kompetansemål i læreplanen som kan knyttes til oppgavene.

Naturfag, 7.trinn:

  • reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer
  • gi eksempler på hvordan naturvitenskapelig kunnskap er utviklet og utvikler seg

Samfunnsfag, 7.trinn:

  • Reflektere over hvordan møter mellom mennesker har bidratt til å endre hvordan mennesker har tenkt og samfunn har vært organisert

Norsk, 7.trinn:

  • Lese fagtekster og samtale om formål, form og innhold
  • Lage egne sammensatte tekster
  • Bruke lesestrategier

Del 1: nøkkelord

Icon hand writing with pen

Nøkkelord kan brukes som introduksjon før oppgaver

Alternativer til gjennomgang av nøkkelord

  1. Elevene kan skrive tankekart om lengde, individuelt eller i plenum.
  2. Elevene kan snakke sammen med læringspartner om nøkkelordene, før lærer tar innspill i plenum og deretter fyller ut med informasjon i skjema på tavle.
  3. Elevene kan lage et ruteark med nøkkelord og forklaringer selv, eller bruke skjema #001 – trykk her for å laste ned.
  4. Elevene kan utvide og fylle ut med flere nøkkelord underveis i opplegget.
Eksempler:
Metrologi* Læren om systemer for måling, måleenheter og målemetoder, hovedsakelig enhetene i SI-systemet.
Målenhet

Et navn for en størrelse som kan måles og sammenlignes.

 

Måleredskap Et redskap, utstyr eller instrument som brukes til å måle enhetene, sånn som for eksempel målebånd, linjal, vekt, termometer.
Å måle

Å finne eller beskrive med et tall for det som måles.

 

Å reflektere

Å tenke over noe, eller sette ord på noe man prøver å finne ut av.

 

*Her kan det være verdt å nevne forskjell på metrologi (måling) og meteorologi (vær/atmosfæren).

Del 2: refleksjonsspørsmål

Refleksjonsoppgaver setter i gang en tankeprosess hos elevene. Det kan gjerne komme flere ulike svar og det ingen feil eller riktig løsning.

Bruk disse spørsmålene for samtale mellom læringspartnere og/eller i plenum

  • Hvorfor måler vi?
  • I hvilke tilfeller trenger vi å måle?
  • Hva kan skje hvis ikke alle bruker samme enhet?
  • Hva kan skje hvis man ikke måler riktig?

Det er fint å kunne måle. Bruk gjerne eksemplene hvis elevene synes det er vanskelig å komme på noe selv, for å fylle ut eller utforske videre.

Eksempler:

Måling brukes når man skal bygge eller lage noe sammen med andre. Alle bør har en felles forståelse for den samme målenheten.

Beregning av areal, for eksempel til flislegging av baderomsgulvet. Fliser kan ha ulike størrelser, og man må kunne regne kvadratmeter på gulvet. Hvor mange fliser av en eller flere typer fliser må man kjøpe?

Måling av høyde til en attraksjon i fornøyelsespark. Da kan man diskutere hvorfor det egentlig er krav til høyde, utforming av sitteplass o.l.

Måling i idrettsprestasjoner. Hva om en ny rekord ikke er en rekord likevel, på grunn av målefeil? Her kan man gå videre med å lese denne nyheten:
https://www.nrk.no/sport/grovdal-med-sjokklop_-lop-under-verdensrekord-tiden-1.15478632
Hva handlet artikkelen om? (Ikke godkjent verdensrekord, manglende godkjent oppmåling pga.korona)
Hva var positivt? (Grøvdal tok mest sannsynlig verdensrekord, raskeste 5km)
Hva var negativt? (Løypa var ikke målt opp av noen med internasjonal ratifisering)
Hva om det er stoppeklokken som ikke er nøyaktig eller at tidtakeren ikke starter/stoppes på riktig tidspunkt?

Måling i produksjon av klær. Det er en kjent utfordring at størrelser blir produsert ulikt, og at det er konverteringer som gjør at samme størrelse oppleves veldig ulikt i forskjellige butikker. Hva slags erfaringer har elevene?

Måling i reisevei og rekkeviddeangst. Elevene har helt sikkert en eller flere opplevelser av å sitte på med foreldre som snakker om rekkevidden og ladestopp. Hvorfor stemmer ikke rekkevidden sommer kontra vinter?

En del av en bil/pc/møbel kan produseres et sted, og settes sammen med resten et annet sted. Hva kan skje hvis man ikke har samme forståelse for målingene?

Tidtabeller og en felles forståelse for tid: hva skjer om klokkene på flyplassen har en annen tid en dine klokker? Kan man finne andre eksempler hvor vi er avhengie av tid?