Justervesenets klokke UTC(JV): ...

Økende behov for energi og utslippskrav satt for å oppnå klimamålene medfører økende fokus på gass som miljøvennlig energibærer. Ved omsetning av gass brukes både gassmålere som måler gass i gassform og væskemålere som måler gass komprimert til væske. Det brukes også veieinstrumenter ved omsetning av gass.

Se også relaterte sider

  • Gjeldende regelverk
  • Oversikt over regelverk og tjenester for måling av energigasser
  • Tilsyn av gassmålere
  • Tips til relevante standarder

Det måletekniske regelverket består av lov, forskrift og instrumentspesifikke forskrifter. Se gjeldende regelverk i menyen. Det måletekniske regelverket er inndelt etter type måleinstrument. Hvilke krav som gjelder, er dermed avhengig av hvilken type måleinstrument du selger eller bruker. Regelverket vil gjelde dersom du selger måleinstrumenter til bruk ved økonomisk oppgjør eller selv bruker måleinstrumenter ved økonomisk oppgjør.

Krav til gassmåling i petroleumsvirksomheter

Det er ikke fastsatt krav til gassmålere som måler gjennomstrømning av gass i gassform i landbasert virksomhet i Norge i dag. I petroleumsvirksomheten er det derimot fastsatt krav til gassmåling i forskrift om fiskal måling i petroleumsvirksomheten (måleforskriften). Denne forskriften forvaltes av Oljedirektoratet.

Justervesenet planlegger å foreslå måletekniske krav til gassmålere som måler gjennomstrømning av gass i gassfase i landbasert virksomhet. Slike krav til være i tråd med europeiske direktiv. En høring om slikt regelverk gjennomføres høsten 2023.

Direktiver EØS og internasjonalt

Kravene i norske måletekniske forskrifter for gjennomstrømningsmålere for væsker og for vekter baserer seg på EØS-relevante direktiver; Måleinstrumentdirektivet (MID)[1] og direktivet for ikke-automatiske vekter (NAWID)[2]. Eventuelle nye krav for gjennomstrømningsmålere for gass i gassform til bruk i husholdninger, virksomhetslokaler og lett industri vil basere seg på det aktuelle instrumentspesifikke vedlegget i MID. Dersom det skal innføres krav til komprimert gass til kjøretøy, for eksempel CNG eller hydrogen, vil dette basere seg på internasjonale normative dokumenter (f.eks. OIML).

[1] Direktiv EU 2014/32

[2] Direktiv EU 2014/31