Velkommen!
Kjære lærer for 5.- 7.trinn
Dette er et sett undervisningsressurser som introduserer måling og målenheter for elevene.
Ta kontakt om du har spørsmål, kommentarer eller ønske for tema.
Generelt og forklaringer
Opplegget kan brukes som et flerfaglig prosjekt, gjennomgang fra start til slutt eller deles opp i ulike bolker etter eget ønske.
Snakkebobler: dette er oppgaver som passer til samtale, enten i par eller plenum
Icon made by Freepik from www.flaticon.com
Skrivende hånd: dette er oppgaver som passer til tekstskriving, korte eller lange svar
Icon made by juicy_fish from www.flaticon.com
Byggeklosser: dette er oppgaver som passer til problemløsning og praktisk utførelse
Icon made by Leremy from www.flaticon.com
Læreplan
Kompetansemål
Opplegget går i dybden på et og et tema. Det er bevisst å bruke ulike undervisningsmetoder for å øke forståelsen innen temaet.
Her er det nevnt noen kompetansemål i læreplanen som kan knyttes til oppleggene.
Naturfag, 7.trinn:
- reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer
- gi eksempler på hvordan naturvitenskapelig kunnskap er utviklet og utvikler seg
Naturfag, 4. trinn
- utforske observerbare størrelser som fart og temperatur og knytte dem til energi
- bruke tabeller og figurer til å organisere data, lage forklaringer basert på data og presentere funn
Samfunnsfag, 7.trinn:
- Reflektere over hvordan møter mellom mennesker har bidratt til å endre hvordan mennesker har tenkt og samfunn har vært organisert
Norsk, 7.trinn:
- Lese fagtekster og samtale om formål, form og innhold
- Lage egne sammensatte tekster
- Bruke lesestrategier
Matematikk, 7.trinn:
-
utforske og bruke hensiktsmessige sentralmål i egne og andres statistiske undersøkelser
Matematikk, 6.trinn:
-
utforske mål for areal og volum i praktiske situasjoner og representere dem på ulike måter
Matematikk, 3.trinn:
-
bruke ulike måleenheter for lengde og masse i praktiske situasjoner og begrunne valget av måleenhet
-
utforske likevekt og balanse i praktiske situasjoner, representere dette på ulike måter og oversette mellom de ulike representasjonene
Matematikk, 2.trinn:
-
måle og sammenligne størrelser som gjelder lengde og areal, ved hjelp av ikke-standardiserte og standardiserte måleenheter, beskrive hvordan og samtale om resultatene
-
forklare hvordan man kan beskrive tid ved hjelp av klokke og kalender
Se også relaterte sider
-
Undervisningsopplegg for lengde
-
Undervisningsopplegg for måleusikkerhet (kommer)
-
Undervisningopplegg for tid (kommer)
-
Undervisningopplegg for masse (kommer)
-
Undervisningopplegg for energi (kommer)