I en omfattende kontroll på Romerike ble cirka 90 drosjer kontrollert av Justervesenet. Storkontrollen var et tverretatlig samarbeid i regi av Statens vegvesen, hvor Justervesenet, løyvemyndigheter fra Oslo og Viken, Skattepatruljen og politi fra Gardermoen politistasjon deltok.
Avdekket et behov
Blant Justervesenets undersøkelser ble det påvist brudd på regelverket hos 13-14% av drosjene. «Tilfellene Justervesenet kom over denne gangen var stort sett ikke så alvorlige,» sier Bård Teppdalen Helmersen, distriktssjef hos Justervesenets kontor på Østlandet, «men det viser likevel at det er et behov for tilsyn i bransjen.»
Noen gjemte seg eller unngikk å møte opp i person, men lot bilene stå ubemannet. «Vår erfaring at stikkprøvekontroller og uanmeldte kontroller gir best effekt. Dette blir synlig når man opplever at drosjesjåførene bevisst unngår oss i kontrollen.»
Justervesenets oppgaver
Alt i alt ga Justervesenet ti pålegg om retting og tre vedtak om stansing. Justervesenet kontrollerer blant annet forskriftsmessige krav til taksameter og plombering, dekkdimensjoner, om taksameter er innmeldt eller byttet, og at betalingsterminal må være tilkoblet taksametre. Det gjelder ikke spesifikt for denne kontrollen, men en del løyvehavere eller sjåfører er ikke kjent med regelverket og krav, og noen opplyser også om at de bevisst ikke bruker taksameteret, men i stedet bruker app-er fra for eksempel Uber, Bolt eller Yango. Det er ikke i strid med Justervesenets regelverk, men derimot andre myndigheters krav.